בשם אומרם

פרשת השבוע עיטור - זיוה אופק לוגו

בשם אומרם

על מיסוד וחירות

פרשת תרומה נפתחת בציווי להביא תרומות לבניית המשכן (שמות כ"ה א'-ב'):

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי.

העם מתלהב ובפרשת ויקהל אנחנו שומעים על פרץ של תרומות עד שצריך לבקש מהעם להפסיק (ל"א פס' כ"א-כ"ט, ל"ו ד'-ז').

בעל ההפטרה באירוניה לא מבוטלת מעמיד אל מול הנדיבות של תרומת המשכן את המיסים לבניית המקדש. וכך נפתחת ההפטרה (מלכים א' ה' כ"ו-כ"ח):

וַה' נָתַן חָכְמָה לִשְׁלֹמֹה כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לוֹ וַיְהִי שָׁלֹם בֵּין חִירָם וּבֵין שְׁלֹמֹה וַיִּכְרְתוּ בְרִית שְׁנֵיהֶם. וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס מִכָּל יִשְׂרָאֵל וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ. וַיִּשְׁלָחֵם לְבָנוֹנָה…

המיסוד שהתחיל בתרומה מסתיים במס… ההפטרה מתארת איך כל מי שנלקח למס עובד חודש בלבנון ואז משוחרר לחודשיים וחוזר חלילה.

הרד"ק (רבי דוד קמחי. צרפת המאה ה-12-13) מפרש:

"וַיַּעַל הַמֶּלֶךְ שְׁלֹמֹה מַס". כמשפט המלוכה כמו שנאמר ואתם תהיו לו לעבדים…

בפשטות: במקום שיש מלוכה יש עבדות.

מדרש שכל טוב על שמות (א' י"א) (איטליה המאה ה-12) עוד מגדיל לעשות ומשווה בין פרעה ששם על ישראל "שָׂרֵי מִסִּים לְמַעַן עַנֹּתוֹ בְּסִבְלֹתָם" לשלמה!

"וַיָּשִׂימוּ עָלָיו שָׂרֵי מִסִּים". שגובין מס נפשות לעבודת המלך, כדכתיב "וַיְהִי הַמַּס שְׁלֹשִׁים אֶלֶף אִישׁ". כך היו גובין מן הבית את הזכרים לעבודת המלך, כלומר שלא יהיו פנויים ללכת לבתיהם לשמש מטותיהן.

מדרש שכל טוב מעמיד את המלוכה כהיפוך של עונג. אבל יותר מזה היא ההיפוך של חיים ופריון.

ההפטרה מזהירה מפני מיסוד ואפילו מדובר בחזון המקדש. מה שיתחיל בתרומה ותרועה יסתיים במיסוי ודמעה. מה שיתחיל (שמות ל"ב כ"ג) ב"עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" – תחילת הקריירה הפולחנית של אהרן הכהן, יסתיים בניתוק מהמשפחה לצורך מיסים על הגוף למען אותו פולחן.

 

אני מניחה שהעם התלהב מהגאווה הלאומית בבניית מקדש מפואר, לא פחות ממה שאני מתרגשת מבניינה של ירושלים. אני מניחה שהם רצו, ממש כמוני, שאלהים ישכון בקרבם. אבל רק כשהתוכנית מומשה התגלה המחיר.  לאידיאה פוליטית שמבוססת על כבוד לאומי ומיסוד דתי יש מחיר פשוט – אובדן חירות. וכמו שמסבירים המפרשים, במקום שאין חירות יש עבדות.

כשממסד או מנהיג ממסדי מבטיח שהוא יגן על חירותנו כדאי לשאול אם הוא חכם או טוב משלמה.

 

שבת של שלום וחירות.