פתיחתא

פרשת השבוע עיטור - זיוה אופק לוגו

פתיחתא

מה אנחנו יודעים?

 

בפרשת ניצבים מספרת התורה (דברים כ"ט כ"ח):

הַנִּ֨סְתָּרֹ֔ת לַה' אֱלֹהֵ֑ינוּ וְהַנִּגְלֹ֞ת לָ֤ׄנׄוּׄ וּׄלְׄבָׄנֵ֙ׄיׄנׄוּ֙ׄ עַׄד עוֹלָ֔ם לַעֲשׂ֕וֹת אֶת כׇּל דִּבְרֵ֖י הַתּוֹרָ֥ה הַזֹּֽאת.

כפי שניתן לראות, בנוסח המסורה ישנן נקודות מעל המילים "לָנוּ וּלְבָנֵינוּ" וגם מעל האות ע' שבמילה "עַד". התופעה הזו חוזרת בעוד מספר מקומות בתורה וכמובן מחייבת ממש מדרש. הנקודות מצביעות לדעת חז"ל  על כך שהיתה התלבטות בנוסח או אפילו בתוכן של אותן מילים. אכן הפסוק הזה נדרש באורח מפתיע. בפשט מגלה לנו הפסוק שלא רק לחז"ל יש פרד"ס – פשט רמז דרש וסוד, דהיינו עולם איזוטרי שלם מעבר לתורה, אלא שכבר התורה עצמה הכירה בעולם איזוטרי, דהיינו העולם המקודש ביותר, שאינו נמצא בה. אבל חז"ל אינם מסתפקים בכך. המדרש התנאי מגלה שהפסוק עצמו שנוי במחלוקת (אבות דרבי נתן נוסח א' ל"ד): 

נקוד על "לנו ולבנינו" ועל ע' שב"עד" למה? 
אלא כך אמר עזרא, אם יבא אליהו ויאמר לי מפני מה כתבת כך? אומר אני לו, כבר נקדתי עליהן. 
ואם אומר לי יפה כתבת, אעביר נקודה מעליהן. 

אבות דרבי נתן משמר מסורת שכיום (ולמעשה כבר מאז תקופת התלמוד) לא נחשבת מקובלת, לפיה לא אלהים, ולא משה על פי האלהים כתבו את כל התורה, אלא לפחות ספר דברים הוא מאוחר יותר, ונכתב בידי עזרא. (הערכה דומה למקובל בחקר המקרא היום שאמנם מקורו של ספר דברים הוא בתקופת חזקיהו-ישעיהו, דהיינו בערך במאה השביעית לפנה"ס אולם הוא נערך בימי שיבת ציון, תקופתו של עזרא). אלא שעזרא עצמו התלבט לגבי הפסוק הזה. מחד אנו חייבים לקחת אחריות על "הנגלות". לא ייתכן מצב שנאמר שהתורה והמציאות אינן מובנות לנו, ונפטור עצמנו מאחריות לגביהן. מנגד, האם בכלל יש נגלות שהם בידינו? האם התורה (או כל אידיאולוגיה סדורה באשר היא) מובנת לנו? האם היא משקפת את הכרתנו האינטלקטואלית או המוסרית? האם המציאות מובנת לנו כך שנדע להחיל את התורה על המציאות?

עזרא מפחד שיום אחד יערער על מפעלו אליהו הנביא, והוא יוכל לומר לו: "תראה את הנקודות שמעל האותיות, גם אני התלבטתי".

נדמה לי שבזמני בוקה ומבולקה כולנו מתלבטים בין הצורך בפיענוח המציאות, ובלקיחת אחריות לגביה, לבין תחושת חוסר האונים שמעט מדי גלוי בפנינו.

המדרש מזמין אותנו לחשוב מה  גלוי בפנינו, מה אנחנו יודעים, ובמיוחד בימי התשובה כיום, על מה אנחנו יכולים לקחת אחריות.

מוזמנים לכתוב לי על הגלוי ועל הנסתר בפנינו בימים הללו ואשמח לשתף.

 

שבת של שלום וגילוי.