מדרש הלכה

פרשת השבוע עיטור - זיוה אופק לוגו

מדרש הלכה

תולדות אכילת הבשר

 

פרשת ראה מציעה מהפיכה באכילת בשר. האפשרות לאכול בשר כי "בא לי", מבלי להקדיש אותו לאלהים (דברים י"ב כ'):

כִּי יַרְחִיב ה' אֱלֹהֶיךָ אֶת גְּבוּלְךָ כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר לָךְ וְאָמַרְתָּ אֹכְלָה בָשָׂר כִּי תְאַוֶּה נַפְשְׁךָ לֶאֱכֹל בָּשָׂר בְּכָל אַוַּת נַפְשְׁךָ תֹּאכַל בָּשָׂר.

מי שיקרא בספר שמות (שמות כ' כ') יגלה שפעם לכל אחד היה מזבח אדמה ליד הבית (או מזבח אבנים לא מסותתות) וכל מי שרצה לאכול צאן ובקר מסטייק ועד קבב חייב היה להקריב אותו קודם על המזבח ולהזכיר את ה'. ספר ויקרא מחדש לנו שבהמות וצאן אפשר לאכול רק כשמביאים אותם קרבן למשכן (ויקרא י"ז ג'-ד'):

אִישׁ אִישׁ, מִבֵּית יִשְׂרָאֵל, אֲשֶׁר יִשְׁחַט שׁוֹר אוֹ כֶשֶׂב אוֹ עֵז בַּמַּחֲנֶה; אוֹ אֲשֶׁר יִשְׁחַט מִחוּץ לַמַּחֲנֶה. וְאֶל פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד לֹא הֱבִיאוֹ לְהַקְרִיב קָרְבָּן לַה'… וְנִכְרַת הָאִישׁ הַהוּא מִקֶּרֶב עַמּוֹ.

ספר דברים חולק חזיתית על ויקרא ובוודאי שעל ספר שמות. ליתר דיוק הוא חושב שויקרא טוב למדבר, כשכולם חונים מסביב לאוהל מועד, אבל לא כשחיים בארץ רחבת ידיים. אז צריך להרשות בשר בכל מקום. החידוש של ספר דברים הוא אכילת בשר חילונית. לא למותר להזכיר שמהפיכת אכילת הבשר קשורה לכך שספר דברים אינו מכיר בלגיטימיות של עבודת ה' במקדשים הרבים שהיו פזורים לשם כך בכל רחבי ישראל. ניכר בפרק י"ב שעיקר עניינו הוא שקורבנות יוקרבו רק במקום אחד ושהוא הופך את מרבית הלוויים לנתמכי סעד, פשוט כי הוא מחסל את מקורות תעסוקתם. אחרי הכל, כמה פרנסה לכמה לוויים יכול להכיל מקדש אחד ויחיד? אכן החוקרים מכנים את פרק י"ב בספר דברים פרק "מהפיכת ריכוז הפולחן" שלעניינו מתבטאת בעיקר בשחרור התאווה לבשר. הרעיון של אכילת בשר ללא הקדשתו כקרבן הוא כל כך מהפכני שפרק י"ב חוזר עליו בחגיגיות לפחות 4 פעמים. והמהפכה הזו מנצחת בגדול. בהיסטוריה היהודית בשר נאכל בתאווה באופן חילוני לגמרי ותפקידם של הכהנים והלוויים צומצם עד למאוד. 

ניתן ללמוד לא מעט מהמהפכה של פרק י"ב: ראשית, אם רוצים לרתום את העם למהפכה אידיאולוגית כדאי להבטיח אספקה שוטפת של בשר… אפשר לחסל את התעסוקה לרוב הכוהנים והלוויים, אף אחד לא יערער על כך, אבל אם המשמעות של ריכוז הפולחן הוא צמחונות לכולם כנראה שזה לא ילך… שנית, יודע ספר דברים את מה שילמד העולם שוב ושוב. לאחרונה (יחסית) בוודסטוק: רוצים מהפיכה אידיאולוגית? תנו הרבה מקום לתאוות… 

 

שבת של שלום ומהפכות טובות.